Töötaja ülevõetavas ettevõttes

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Küsimus: ettevõte võetakse 1. jaanuaril üle ning tulevane tööandja peab juba töötajatega läbirääkimisi töölepingu uue redaktsiooni sõlmimiseks. Saadeti tutvumiseks ka uued ametijuhendid. Kas see on seaduspärane? Mis saab, kui töötaja ei nõustu uute pakutud tingimustega?

Vastab tööinspektsiooni peadirektori asetäitja ennetuse ja õiguse alal Meeli Miidla-Vanatalu

Töölepingu seadus § 112 lg 1 sätestab, et kui ülevõttev ettevõte jätkab sama või sarnast majandustegevust, siis töölepingud lähevad muutumatul kujul üle ettevõtte omandajale vastavalt võlaõigusseadusele.

See tähendab, et ettevõtte ja töölepingute ülemineku olukorras peab seadusandja vaates asenduma üks tööandja teisega ning kõik muud tingimused jääma kehtima nii nagu seni kehtisid. Kuid siin tuleb arvestada töösuhte poolte tegelike vajaduste ja võimalustega, muuhulgas võimalusega alustada igal ajal läbirääkimisi töölepingu tingimuste muutmiseks või täpsustamiseks.

Läbirääkimiste protsessi alustamine sellises olukorras on täiesti normaalne ning sellesse peaksid kaasatud olema kõik osapooled, st senine tööandja, uus tööandja, iga üleminev töötaja ja ka need töötajad, kellega koos uues ettevõttes jätkatakse. Läbirääkimised on olulised, et kõik saaksid ühte moodi aru, mis toimub, mis eesmärgil ja millised võivad olla ühe või teise otsuse tagajärjed. Kindlasti on seejuures olulisel kohal töötajate võrdse kohtlemise tagamine.

Just võrdse kohtlemise ja võrsete võimaluste tagamine on sageli põhjus, miks ülevõttev tööandja pakub ületulevatele töötajatele uut töölepingu redaktsiooni, mis oma tingimustes vastaks nende töötajate töölepingutele, kes juba töötavad tema ettevõttes.

Üleminev töötaja ei pea nõustuma tulevase tööandja poolt pakutavate tingimustega, kuid ta peab kindlasti tegema sel juhul omapoolseid ettepanekuid, mis tingimustel ta on nõus töösuhet jätkama.

Kui tulevane tööandja ja üleminev töötaja ei leiagi ühist arusaama, kuidas töösuhet pärast ülemineku toimumist jätkata, siis on lahenduseks erinevad variandid:

  • töötaja töötab senistel tingimustel edasi, sest tööleping peab seaduse järgi muutumatul kujul üle minema, ning ootab uue tööandja edasisi otsuseid ja pakkumisi ehk jätkatakse läbirääkimisi;
  • töötaja lahkub enne üleminekut korralise ülesütlemisega ehk omal soovil või poolte kokkuleppel oma senise tööandjaga;
  • senine ja uus tööandja lepivad kokku töökorralduse muudatustes, mis võib viia koondamisolukorrani ehk teatud tööd lõppevad ülemineku hetkest. Siin on oluline märkida, et töötaja ise koondamist nõuda ei saa, vaid selle otsuse saavad teha ainult tööandjad.

Loe lisaks:

Allikas:  Tööelu

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll