Vastavalt Ühendkuningriigi Euroopa Liidust lahkumise lepingule kehtib Ühendkuningriigi Euroopa Liidust lahkumise suhtes 1. veebruarist 2020 kuni 31. detsembrini 2020 üleminekuperiood. Üleminekuperioodil kohaldatakse Ühendkuningriigi suhtes ja Ühendkuningriigis Euroopa Liidu õigust ehk kehtivad samad reeglid, mis seni.
Kuidas muutub aktsiisikauba maksustamine?
Aktsiisikauba maksustamine alates 01.01.2021, kui 2020. aasta jooksul seoses maksustamisega uut lepingut ei sõlmita
Alates 01.02.2020 ei ole Ühendkuningriik enam ELis. Kuni 31.12.2020 toimub jätkuvalt aktsiisikaupade vaba liikumine Ühendkuningriigi ja ELi vahel ning kauba lähetamisel ajutises aktsiisivabastuses vormistatakse elektroonilisi saatelehti (eSL) EMCSis.
Alates 01.01.2021 kl 00.00 tunnistatakse kehtetuks kõik Ühendkuningriigi aktsiisiload ja alates sellest päevast ei saa Ühendkuningriiki elektroonilisi saatelehti (eSL) vormistada. Saatelehed, millele ei ole sisestatud vastuvõtuteadet 01.01.2021 kuupäevaks, peavad saama lõpliku staatuse hiljemalt 31.05.2021 kl 00.00 (CET).
Alates 01.01.2021 liitub EMCSiga Põhja-Iirimaa. Ajutises aktsiisivabastuses kauba saatmisel Põhja-Iirimaale tuleb vormistada saateleht (eSL) EMCSis.
Vaata ka:
Brexiti mõju tollivormistusele ja kaubavahetusele Ühendkuningriigiga
Euroopa Komisjoni veebilehtelt „Kuidas valmistuda üleminekuperioodi lõpuks”
Kuidas muutub käibemaksuga maksustamine?
Vastavalt Ühendkuningriigi Euroopa Liidust lahkumise lepingule kehtib Ühendkuningriigi Euroopa Liidust lahkumise suhtes kuni 31. detsembrini 2020 üleminekuperiood. Üleminekuperioodil kohaldatakse Ühendkuningriigi suhtes ja Ühendkuningriigis Euroopa Liidu õigust.
See tähendab, et kuni 2020. aasta lõpuni ei toimu Ühendkuningriigiga seotud tehingute käibemaksuga maksustamisel mingeid muudatusi. Kauba soetamine Ühendkuningriigist käibemaksukohustuslaselt tuleb kuni 31.12.2020 endiselt maksustada ja deklareerida kauba ühendusesisese soetamisena ning kauba müük Ühendkuningriiki seal maksukohustuslasena registreeritud isikule maksustada ja deklareerida kauba ühendusesisese käibena. Kui üleminekuperioodi lõppemise päeval (31.12.2020) on veel pooleli võõrandatava kauba transport kas Eestist Ühendkuningriiki või Ühendkuningriigist Eestisse, on samuti veel tegemist vastavalt kas kauba ühendusesisese käibe või ühendusesisese soetamisega. Teenuste maksustamisel on Ühendkuningriigi isikud kuni 31. detsembrini 2020 teise liikmesriigi isikud.
Eesti maksukohustuslased, kes on enne 31.12.2020 tasunud Ühendkuningriigis käibemaksu ja soovivad taotleda selle tagastamist Euroopa Liidu piiriülese käibemaksu tagastamise süsteemi (VAT Refund) kaudu, peavad tagastamistaotluse esitama Ühendkuningriigi maksuhaldurile hiljemalt 31. märtsiks 2021. Enne 31.12.2020 Ühendkuningriigi mittemaksukohustuslastele osutatud digiteenustega seotud MOSS-deklaratsioonide muudatused tuleb esitada hiljemalt 31. detsembriks 2021.
Käibemaksuga maksustamine alates 01.01.2021 (sh Põhja-Iirimaaga seotud erisused)
- Kui Eesti käibemaksukohustuslane osutab teenuseid Ühendkuningriigi ettevõtlusega tegelevale isikule, siis ei ole enam oluline, kas teenuse saaja on Ühendkuningriigis käibemaksukohustuslasena registreeritud või mitte – teenuste osutamisel ükskõik millisele ühendusevälise riigi ettevõtlusega tegelevale isikule, kui rakendub nn põhireegel (käive loetakse tekkinuks saaja riigis sõltumata selle tegeliku osutamise riigist), on see Eesti maksukohustuslase jaoks 0%lise käibemaksuga maksustatav teenus.
Erinevus võrreldes praeguse olukorraga: 0%lise määraga teenus ühendusevälise riigi isikule deklareeritakse ainult käibedeklaratsiooni (KMD) real 3, seda ei deklareerita KMD real 3.1 ega ka ühendusesisese käibe aruandel (vormil VD). - Kui Eesti käibemaksukohustuslane või piiratud maksukohustuslane saab Ühendkuningriigi ettevõtlusega tegelevalt isikult teenuseid, mis kuuluvad maksustamisele Eestis pöördmaksustamise põhimõttel, siis pärast Brexitit deklareeritakse teenuse maksustatav väärtus KMDl informatiivsel real 7, mitte 6.
- Kui Eesti käibemaksukohustuslane osutab teenuseid Ühendkuningriigi ettevõtlusega mittetegelevale isikule, siis tuleb muudatus nende mittemateriaalsete teenuste osas, mis on loetletud käibemaksuseaduse § 10 lg 5 – selliste teenuste (sealhulgas elektroonilise side teenuste ja elektrooniliste teenuste – edaspidi digiteenused) osutamine ühendusevälise riigi ettevõtlusega mittetegelevale isikule on 0%lise käibemaksuga käive, mis deklareeritakse KMD real 3.
Euroopa Liidu liikmesriigi ettevõtlusega mittetegelevale isikule osutades maksustatakse muu mittemateriaalne teenus 20%lise määraga ja deklareeritakse KMD real 1 ning digiteenuste maksustamisel rakendub erikord. - Kui Eesti käibemaksukohustuslane võõrandab kauba Ühendkuningriigi isikule koos selle toimetamisega Eestist Ühendkuningriiki (v.a Põhja-Iirimaale), siis on pärast Brexitit on alati tegemist kauba ekspordiga, mis maksustatakse 0%lise käibemaksuga ning deklareeritakse KMD ridadel 3 ja 3.2.
Ka kauba müümine Ühendkuningriigi eraisikule koos selle toimetamisega Eestist Ühendkuningriiki (v.a Põhja-Iirimaale) müüja poolt või eest ei ole siis enam kaugmüük, vaid samuti 0%lise käibemaksuga maksustatav eksport.
Ühendkuningriigi füüsilisele isikule kauba võõrandamisel Eestis tekib kauba eksport käibemaksuseaduse § 5 lg 2 loetletud tingimustel (tax-free müük).
NB! Vastavalt Põhja-Iirimaale kehtestatud erisusele on ka pärast 2020. aasta lõppu kauba võõrandamine Eestist Põhja-Iirimaa käibemaksukohustuslasele koos kauba toimetamisega Põhja-Iirimaale endiselt kauba ühendusesisene käive (mitte eksport) ja kauba müük Eestist Põhja-Iirimaale mittemaksukohustuslasele endiselt kauba ühendusesisene kaugmüük (mitte eksport). |
- Kui Eesti isik ostab Ühendkuningriigist kaupa koos selle toimetamisega Ühendkuningriigist (v.a Põhja-Iirimaale) Eestisse, siis pärast Brexitit on tegemist kauba impordiga, mitte ühendusesisese soetamisega, käibemaksuga maksustamisel rakenduvad kauba importi puudutavad käibemaksuseaduse sätted.
Loe ka: Brexiti mõju tollivormistusele ja kaubavahetusele Ühendkuningriigiga
NB! Vastavalt Põhja-Iirimaale kehtestatud erisusele on ka pärast 2020. aasta lõppu kauba soetamine Eesti maksukohustuslase poolt Põhja-Iirimaalt käibemaksukohustuslaselt koos selle toimetamisega Eestisse endiselt kauba ühendusesisene soetamine (mitte import) ja kauba müük Põhja-Iirimaalt Eestisse mittemaksukohustuslasele on endiselt kauba ühendusesisene kaugmüük. |
- Kui Eesti käibemaksukohustuslane ostab pärast Brexitit Ühendkuningriigi käibemaksukohustuslaselt kaupa või teenust, mille hinnale vastavalt Ühendkuningriigi käibemaksuseadusele on lisatud käibemaks Ühendkuningriigi maksumääraga, siis ei saa ta enam taotleda Ühendkuningriigis makstud käibemaksu tagastamist Euroopa Liidu piiriülese käibemaksu tagastamise süsteemi (VAT Refund) kaudu, välja arvatud kauba ostmisel Ühendkuningriigi maksumääraga Põhja-Iirimaa käibemaksukohustuslaselt (kuid mitte teenuse saamisel Põhja-Iirimaa maksukohustuslaselt Ühendkuningriigi maksumääraga).
Ühendusevälistes riikides makstud käibemaksu tagastamine Eesti ettevõtjatele toimub vastastikkuse põhimõtte alusel ja sõltub sellest, kas vastavas ühendusevälises riigis otsustatakse Eesti ettevõtjatele hakata käibemaksu tagastama või mitte. - Kui Ühendkuningriigi ettevõtlusega tegelev isik registreeritakse pärast Brexitit Eestis käibemaksukohustuslasena, siis vastavalt käibemaksuseaduse § 20 lg 6 on ettevõtlusega tegelev ühendusevälise riigi isik, kellel puudub püsiv tegevuskoht Eestis, end käibemaksukohustuslasena registreerides kohustatud määrama maksukorralduse seaduses nimetatud maksuesindaja, kelle maksuhaldur on heaks kiitnud.
- Kui Ühendkuningriigi ettevõtlusega tegelev isik osutab pärast Brexitit digiteenuseid Euroopa Liidu liikmesriikide, sh Eesti ettevõtlusega mittetegelevatele isikutele, ja soovib kohaldada digiteenuste maksustamise erikorda, siis peab ta juhinduma ühenduseväliste riikide ettevõtjatele kehtestatud käibemaksukohustuslasena registreerimise sätetest (st kui ta otsustab erikorraga liituda, registreerib end digiteenuste osutamise jaoks käibemaksukohustuslasena vabalt valitud Euroopa Liidu liikmesriigis).
Kuidas muutub tulumaksuga maksustamine?
Ühendkuningriigi lahkumine Euroopa Liidust ei mõjuta Eesti ning Suurbritannia ja Põhja-Iirimaa Ühendkuningriigi vahel sõlmitud kahepoolset tulumaksuga topeltmaksustamise vältimise lepingut.
Tulumaksuga maksustamine alates 01.01.2021, kui 2020. aasta jooksul seoses maksustamisega uut lepingut ei sõlmita
1. Ühendkuningriik astus välja Euroopa Liidust ning kuna ta ei ole alates 2021 EMP liikmesriik, siis Eesti residendist äriühingule kohaldub tulumaksuseaduse § 50 lg 1¹ p 3 sätestatud dividendi maksuvabastus eeldusel, et:
- dividendi saanud ja edasimaksval Eesti äriühingul oli dividendide saamisel vastavas äriühingus vähemalt 10% suurune osalus ning
- dividendilt on Ühendkuningriigis tulumaks kinnipeetud või dividendi aluseks olev kasumiosa on tulumaksuga maksustatud.
Seega peab olema tõendatud kasumi maksustamine Ühendkuningriigis.
Enne Ühendkuningriigi lahkumist Euroopa Liidust piisas dividendi maksuvabastuseks, kui dividend saadi Ühendkuningriigi äriühingult ning oli vähemalt 10% suurune osalus, olenemata kasumi maksustamisest. (TuMS § 50 lg 1¹ p 1)
2. Samuti on Eesti residendist äriühingu Ühendkuningriigis asuva püsiva tegevuskoha kasum Eestis maksuvaba vaid juhul, kui püsiva tegevuskoha kasum on Ühendkuningriigis tulumaksuga maksustatud (TuMS § 50 lg 11 p 4).
Enne Ühendkuningriigi lahkumist Euroopa Liidust piisas maksuvabastuseks, et kasum oli Ühendkuningriigis püsivale tegevuskohale omistatud (TuMS § 50 lg 1¹ p 2).
3. Ühendkuningriigi maksuresidendile makstav litsentsitasu kuulub deklareerimisele ning maksulepingu soodustusi saab kohaldada Ühendkuningriigi residentsuse tõendi esitamisel.
Enne Ühendkuningriigi lahkumist Euroopa Liidust kohaldus Ühendkuningriigi maksuresidendile seotud isikute korral litsentsitasu maksuvabastus (TuMS § 31 lg 4).
4. Ühendkuningriigi maksuresidendist füüsiline isik ei saa esitada Eesti residendi tuludeklaratsiooni Eesti residendile ettenähtud maksusoodustuste (maksuvaba tulu, täiendav maksuvaba tulu kahe või enama lapse korral, eluasemelaenu intresside mahaarvamine) kohaldamiseks Eesti tulu maksustamisel ega anda maksusoodustusi üle abikaasale. Vabatahtliku pensionifondi või kindlustuslepingu alusel tehtud sissemakseid Ühendkuningriigis ei saa Eestis maha arvata.
Kuidas muutub üleminekuperioodil sotsiaalmaksuga maksustamine?
01.02.2020–31.12.2020 kehtib üleminekuperiood ja töötajate töötasude piiriülene maksustamine sotsiaalkindlustusmaksetega jätkub samamoodi nagu enne Ühendkuningriigi väljaastumist. Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusega 883/2004 kehtestatud sotsiaalkindlustussüsteemide koordineerimise reeglid kehtivad Ühendkuningriigi suhtes üleminekuperioodi lõpuni, st et kohaldub Ühendkuningriigist Eestisse ja vastupidi, Eestist Ühendkuningriiki tööle tulnud isikute korral ühes riigis kindlustuse põhimõte ja A1 sertifikaatide alusel maksustamine vaid ühes riigis:
- kui Eesti tööandja lähetab oma töötaja Ühendkuningriiki ja Eesti sotsiaalkindlustusamet on tööandja taotlusel väljastanud tõendi A1 selle kohta, et töötaja jääb lähetuse perioodiks sotsiaalselt kindlustatuks Eestis, siis tuleb töötajale makstavalt palgalt deklareerida ja maksta sotsiaalmaksu, töötuskindlustus- ja kogumispensioni maksed Eestis;
- kui Ühendkuningriigi resident tuleb Eestisse töötamise eesmärgil ning tal on kaasas Ühendkuningriigis pädeva sotsiaalkindlustusasutuse väljastatud tõend A1, siis tema töötasu Eestis sotsiaalmaksuga ei maksustata. Kui aga sellist Ühendkuningriigis väljastatud tõendit A1 ei ole, siis Ühendkuningriigi residendile Eestis töö tegemise või teenuse osutamise eest makstav tasu on sellisel korral maksustatav Eestis vastavalt sotsiaalmaksuseadusele ja töötuskindlustuse seadusele.
- kui töötaja töötab mitmes riigis korraga ja sealhulgas Ühendkuningriigis, siis soovitus on samuti taotleda elukohariigi pädeva asutuse tõendit A1, et vältida töötasu topeltmaksustamist või maksustamist vales riigis.
Mis saab pärast üleminekuperioodi lõppu, selgub siis, kui Euroopa Liit ja Ühendkuningriik on tulevikusuhetes kokku leppinud.