Tooted peavad olema ohutud

Foto: Shutterstock

Selline on Euroopa Liidu üldine põhimõte, mis lahendab õiguslikul tasandil tooteohutuse küsimusi erinevate õigusaktidega, mille aluseks on siiani olnud vastav direktiiv, kuid nüüd asendatakse see määrusega.

Uuel, tooteohutuse direktiivi asendaval määrusel on praktiline mõju nii üldise tooteohutuse direktiiviga hõlmatud tooteid käitlevatele ettevõtjatele kui ka liikmesriikide turujärelevalveasutustele. Tooteohutuse ja tarbijate ohutuse tagamise aluspõhimõtteks on ettevaatuspõhimõte, mida peaksid arvesse võtma kõik, kellele see tooteohutuse määrus laienema hakkab – nii tootjad, importijad, levitajad kui internetipõhised kauplemiskohad. Samuti on üldise tooteohutuse määrus kooskõlas uue tarbijakaitse tegevuskavaga ja selle eesmärgiks on:

  • täiendada ja ajakohastada toiduks mittekasutatavate tarbijale mõeldud toodete ohutuse üldraamistikku;
  • säilitada oma roll tarbijate turvavõrguna;
  • kohandada sätteid uutest tehnoloogiatest ja internetimüügist tulenevate väljakutsetega ning tagada ettevõtjatele võrdsed tingimused. See tähendab, et määrusega käsitletakse uutest tehnoloogiatest tulenevaid uusi ohutusriske ja täpsustatakse tooteohutusnormide kohaldamist tarkvara suhtes.

Kõige enam mõjutatud ettevõtlussektorid on internetimüük ja tootjad mõnes uue tehnoloogia sektoris. Euroopa Komisjoni antud selgituste põhjal oligi vajadus paremini reguleerida internetimüüki üheks peamiseks uue määruse esitamise põhjuseks. Järjest enam on probleeme seoses toodetega, mis tulevad otse või veebiplatvormide kaudu väljastpoolt Euroopa Liitu. Euroopa Liidu ettevõtjad ja nende esindajad on rõhutanud võrdsete võimaluste tähtsust ning juhtinud Euroopa Komisjoni tähelepanu sellele, et paljud Euroopa Liidu jaemüüjad kannatavad praegu kolmandates riikides asuvate ettevõtjate ebaausa konkurentsi tõttu. Liikmesriikide ametiasutused rõhutavad, et kolmandatest riikidest pärit tooteid on raske kontrollida ja võtta väljaspool Euroopa Liitu asuvate ettevõtjate suhtes sunnimeetmeid. Kõike seda püütakse nüüd uue määrusega muuta.

Võrreldes praegu kehtivaga peavad ettevõtjad hakkama ka täitma jälgitavuse ja läbipaistvusega seotud lisanõudeid. Tagasinõudmist käsitlevaid lisanõudeid kohaldatakse ettevõtjate suhtes, kes on tegelikult toonud turule ohtlikke tooteid. Ka internetipõhised kauplemiskohad peavad tagama, et nad loovad sisemehhanismid oma uute tooteohutusega seotud kohustuste täitmiseks. Lisaks peavad Euroopa Liidu välised ettevõtjad, kes müüvad oma kaupa ühtsel turul, kehtestama korra, millega tagatakse, et Euroopa Liidus müüdavatele toodetele on määratud vastutav ettevõtja.

Tooted tuleb muuta paremini identifitseeritavateks

Komisjon leiab, et toodete identifitseerimise ja nende jälgitavuse tagamine kogu tarneahelas aitab kindlaks teha ettevõtjaid ja võtta ohtlike toodete vastu mõjusaid parandusmeetmeid, nagu suunatud tagasinõudmine. St toodete identifitseerimine ja jälgitavus tagab, et tarbijad ja ettevõtjad saavad ohtlike toodete kohta võimalikult täpse teabe ja vajadusel kutsutakse tagasi just see toode, mis on osutunud ohtlikuks, mitte kõik samaliigilised. Toodetele tuleks seetõttu kanda teave, mis võimaldaks neid identifitseerida ning teha kindlaks nende tootja ja vajaduse korral ka importija. Teatavat liiki toodete puhul tuleks selliseid jälgitavuse nõudeid karmimaks muuta. Tootjad peavad koostama oma toodete kohta ka tehnilise dokumentatsiooni, mis peab sisaldama nende toote ohutust tõendavat teavet. Tehnilist dokumentatsiooni tuleb säilitada 10 aastat pärast toote turule laskmist. Tootja peab ka tagama, et tema tooted kannavad tarbijale hästi nähtavat ja loetavat tüübi-, partii- või seerianumbrit või muud märget, mis võimaldab toodet tuvastada, või kui toote suurus või laad seda ei võimalda, siis tagab tootja, et nõutud teave on esitatud pakendil või tootega kaasas olevas dokumendis.

Tootja märgib oma nime, registreeritud kaubanime või registreeritud kaubamärgi ja posti- või e-posti aadressi, millel on võimalik temaga ühendust võtta, kas tootele või kui see ei ole võimalik, siis pakendile või tootega kaasas olevasse dokumenti. Aadress peab osutama ühtsele kontaktpunktile, mille kaudu tootjaga ühendust võtta.

Internetipõhised kauplemiskohad

Internetipõhised kauplemiskohad peavad korraldama oma veebiliidese viisil, mis võimaldab kauplejal esitada iga pakutava toote kohta järgmist teavet, ja tagavad, et see kuvatakse tarbijatele toodete loetelus või tehakse neile muul viisil kergesti kättesaadavaks:

  • tootja nimi, registreeritud kaubanimi või registreeritud kaubamärk, samuti ettevõtja posti- või e-posti aadress, millel saab temaga ühendust võtta;
  • kui tootja asukoht ei ole liidus (Euroopa Liidus), siis vastutava isiku nimi, aadress, telefoninumber ja e-posti aadress;
  • toodet tuvastada aitav teave, sealhulgas toote tüübi- ja võimaluse korral ka partii- või seerianumber ning mis tahes muu tootetähis;
  • hoiatused või ohutusteave, mis kinnitatakse tootele või lisatakse sellele kooskõlas käesoleva määruse või kohaldatavate liidu ühtlustamisõigusaktidega keeles, mis on tarbijale kergesti arusaadav.

Samuti nähakse määrusega ette internetipõhiste kauplemiskohtade kohustus teha koostööd turujärelevalveasutustega, et toetada meetmeid, mida võetakse nende teenuste abil internetis müüdava või müüdud tootest tuleneva ohu kõrvaldamiseks või kui see ei ole võimalik, siis leevendamiseks.

Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll