Oleme kokku koondanud viited erinevatele info- ja abimaterjalidele ning olulisematele teemaga seonduvatele artiklitele, mis selgitavad lähemalt sõiduauto maksustamise teemat.
2014. aastal muudeti nii isikliku sõiduauto töösõitudeks kasutamise eest makstava hüvitise kui ka ettevõtte sõiduauto maksustamist.
2017. aastal kerkis mootorsõidukite maksustamise teema taas teravalt päevakorda. Valitsusel oli soov lihtsustada ettevõtte sõiduautode eratarbeks kasutamise maksustamist ning minimeerida sellega kaasnevat bürokraatiat.
Sisukord:
ETTEVÕTTE sõiduauto
Alates 1. detsembrist 2014 kehtib kord, millega piiratakse sõiduauto ning selle tarbeks kaupade ja teenuste ostmisel makstud käibemaksu mahaarvamist. Kui ettevõtluseks ostetud sõiduautoga tehakse ka erasõite, siis on sisendkäibemaksu mahaarvamise piirang 50% hoolimata sellest, millises mahus erasõite tehakse. Muudatuse eesmärk on maksustada sõiduautode kasutamist õiglasemalt, mis ühtlasi suurendab riigieelarve laekumist.
Kui tööandja võimaldab tema omandis või valduses olevat sõidukit kasutada töötajal erasõitudeks, siis toimub 1. jaanuarist 2018. a sellise töötajale antud hüve maksustamine kilovatipõhiselt vastavalt liiklusregistrisse märgitud sõiduki mootori võimsusele. Kuni viie aasta vanuste sõidukite puhul on erisoodustuse hind 1,96 €/kW kohta kuus. Üle viie aasta vanuste sõidukite puhul on see aga 1,47 €/kW kohta kuus.
06.03.2019 | Tööandja sõiduauto erisoodustuse maksustamine Alates 1. jaanuarist 2018 tekib erisoodustus tööandja sõiduauto erasõitudeks kasutamise võimaldamisel. See tähendab, et enam ei ole oluline tööandja sõiduauto kasutamine erasõitudeks, vaid sõiduauto kasutamise võimaldamine. |
11.04.2022 | Erisoodustuse tekkimine tööandja sõidukitelt (v.a sõiduauto) Tööandja sõidukiks loetakse tööandja valduses olevat sõidukit – olgu see siis tööandja omandis, soetatud liisingulepingu alusel, renditud, kasutuses (tasuta) kasutusvalduse lepingu alusel vmt. Oluline on asjaolu, et sel ajal kui sõiduk antakse töötaja käsutusse, on see tööandja omandis või valduses. |
29.11.2017 | Ettevõtte sõiduauto maksustamine muutub kilovatipõhiseks Aastaid räägitud tulumaksuseaduse muudatus on saanud reaalsuseks ning hakkab kehtima alates 1. jaanuarist 2018. Uuest aastast muutub ettevõtte sõiduauto maksustamine: kaob ära võimalus pidada ettevõtte sõiduauto kohta, mis on segakasutuses, sõidupäevikut ning maksustada vaid reaalne eratarbimine. |
07.11.2017 | Automaks on kohal. Ärge petke ennast! Kasutades moodsat väljendit, elame maksude vallas tõejärgsel ajastul. Ametlikult Eestis automaksu ei ole, kuid tegelikult maksustatakse autosid suurtel kiirustel ja hulgakaupa. Samuti on tõejärgse ajastu sümptomiks legendaarsed “kaubikud” Porsche Cayenne ja BMW X5. Autode maksustamisse suhtuvad ühtmoodi kirglikult nii ametnikud, ettevõtjad kui ka eraisikud. |
13.06.2017 | Sõiduautode ERI – mis on muutumas 1. jaanuarist 2018 Rahandusministeerium on kooskõlastusringile esitanud käibemaksuseaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, millega muudetakse tulu- ja käibemaksuseaduse 1. jaanuarist 2018 jõustuvat redaktsiooni. Eelnõuga kavandatakse muuta tööandja omanduses või valduses olevate sõiduautode erakasutuse maksustamist. |
07.03.2017 | Lõpetame ausa ettevõtja karistamise Elan üle ookeani, puutun iga päev kokku äärmiselt ebaefektiivse ja keeruka maksusüsteemiga. Käin tööl jala, klientide juures Uberi või metrooga. Ma ei ole kunagi endale firma nimele autot ostnud. Firmaautode erimärgistamise ja maksustamise teema mind ei puuduta. Ainus sidepunkt on see, et ma olen ettevõtja. Ma tean, mida tähendab olla ettevõtja, ja mul on kahju ettevõtlikest autoomanikest, keda Eestimaal üritatakse iga hinna eest erimärgistada ja maksustada. |
14.02.2017 | Raamatupidaja: ausalt sõiduautode maksustamisest Rahandusministeeriumi sõnul tehakse ettevõtjate elu lihtsamaks, vabastades nad sõidupäeviku täitmise kohustusest. Tegelikult on selline võimalus ettevõtjatel kogu aeg olnud. Sõidupäevik annab võimaluse maksta erisoodustusmaksu erasõitude tegeliku mahu pealt. Selle täitmata jätmisel tuleb täna tasuda maksu maksimummääralt 256 eurot (maksukulu 169,60 eurot). |
13.12.2016 | Kasutatud sõiduauto ost Lätist Läti ettevõte (käibemaksukohustuslane) müüb kasutatud sõiduauto Eesti ettevõttele (käibemaksukohustuslane), siis ilmselt müüja käibemaksu ostu-müügi arvele ei lisa. Eesti ettevõte saab ainult 50% käibemaksust tagasi küsida, siis peab ettevõte juurde tasuma 10%? |
08.11.2016 | Kas lihtsuses peitub vaid võlu või on sel ka oma hind? Ehk unistades õiglasest automaksust Millise meetodiga õnn õuele saabub? Ametnik teatab lehes, et Rahandusministeeriumi ettepaneku kohaselt asendub kehtiv erisoodustuse fikseeritud piirmäär auto võimsusest sõltuva arvestusega ning kilovati hinnaks määratakse 1,96 eurot. Seega kujuneb erisoodustuse maksukohustuseks (tulu- ja sotsiaalmaks) 1,3 eurot ühe kilovati kohta kuus. |
19.07.2016 | Ettevõttele kuuluva sõiduauto rendile andmine Ettevõte soetas sõiduauto 2015. aastal ja 50% käibemaksust kanti kuludesse. Seni on kasutanud autot ettevõtte töötaja ning peetud on sõidupäevikut ja erasõidud maksustatud. Ettevõte soovib auto edaspidi anda rendile (turuhinnas) ettevõtte omanikuga seotud isikule, kes pole ettevõtte töötaja ning kannab ise kõik sõidukiga seotud kulud. Meie arvates on tegemist ettevõtlusega ja põhivara käibemaksu ümberarvestust pole vaja teha. Samuti ei kaasne turuhinnas rendile andmisega ka maksukohustust esisoodustuse mõistes. Kas kinnitate meie seisukohti? |
14.06.2016 | Kasutatud auto ostmine ettevõttele Kuigi uue auto ostmine esindussalongist on kindel ja väga paljudel juhtudel ka mõistlik ja eelistatav valik, tasub teatud juhtudel kaaluda ka kasutatud auto ostmist ettevõttele. |
02.05.2016 | Asendusauto deklareerimine käibedeklaratsioonil Firmal on üks sõiduauto. See auto oli 5 päeva garantiiremondis ning sel ajal kasutati asendusautot, mille jaoks osteti kütust. Sõidupäevikud on tehtud mõlemale autole eraldi. Mitu sõiduautot tuleb märkida KMD lahtrisse 5.4 |
10.02.2016 | Kasutatud sõiduki ühendusesisene soetamine Kui Eesti käibemaksukohustuslasest OÜ soetab Saksamaalt kasutatud sõiduauto Saksa käibemaksukohustuslaselt 0% käibemaksuga, siis kuidas toimub siin maksustamine? Kui sõiduk on soetatud edasimüügiks, aga see võetakse siin arvele, kuna autot on vaja liigutada kasvõi ostjatele näitamiseks, siis kuidas toimub deklareerimine? Lisaks huvitab kas seadus määratleb ka aja mille jooksul peab sõiduk müüdud olema? |
22.12.2015 | GPS-seadme sisendkäibemaks Ettevõttel on sõiduauto, mille kuludelt (varuosad, hooldus, remont jne) arvestatakse sisendkäibemaksu tagasi 50%. Kuidas suhtuda GPS-seadmesse, selle hooldusesse, remonti jne? Kas GPS-i kuludelt ei ole ka õigus 100% km sisendit arvestada? See on elektroonilise päeviku pidamiseks, mitte otseselt auto kulu, vaid ettevõtte põhitegevusega seotud ning selle abil peetakse ka objektide kulu arvestust – päevikusse kantakse tehtud sõidud objektidele. Kui tehakse erasõitu, maksab töötaja selle kinni. |
17.12.2015 | Sõiduauto sisendkäibemaksu ümberarvestus 2014. aasta detsembris osteti firmale sõiduauto hinnaga 24 000 eurot, tasuti käibemaks 4 800 eurot ning küsiti tagasi 50% ehk 2 400 eurot. Pärast 2016. aastat kasutati autot ainult maksustatava käibe tarbeks, erasõite enam ei tehtud. 2017. aasta aprillis müüakse auto maha lisades müügihinnale käibemaks. Kui palju saab auto müügi kuu KMD-l auto soetamisel tasutud käibemaksust veel tagasi küsida? |
11.12.2015 | Erisoodustusmaksu arvutamine tööandja sõiduauto kasutamisel isiklikeks sõitudeks Firmas on üks sõiduauto. Töötaja kasutab tööandja sõiduautot oma isiklikeks sõitudeks ning tööandja ei nõua nende hüvitamist. Auto kohta ei peeta ka sõidupäevikut. Kui palju peab tööandja selle auto pealt erisoodustusmakse maksma? |
07.07.2015 | Sõiduauto kulude arvestamine lähetuses Töö- või teenistuslähetusse (edaspidi lähetus) saab lisaks bussile, rongile, lennukile sõita ka sõiduautoga. Seda nii tööandja kui ka töötaja isikliku sõiduautoga. Artiklis vaatamegi erinevaid võimalusi sõiduautoga lähetusse minekul ning kulutuste kandmise ja hüvitamise võimalusi. |
08.06.2015 | Sõiduauto omatarbe maksustamine Käibemaksuseaduse muudatusega kaotati seadusest sõiduauto omatarbe mõiste. Reeglina sõiduauto omatarbeks kasutamist ettevõtlusega mitteseotud eesmärgil enam käibemaksuga ei maksustata. Selle asemel piiratakse sisendkäibemaksu mahaarvamise õigust. Teatud erijuhtudel toimuvaid sõiduauto omatarbe juhtumeid tuleb nüüd maksustada üldise omatarbe maksustamise põhimõtte alusel. |
30.04.2015 | Sõiduauto sisendkäibemaksu ümberarvestusest Ettevõtja peab sõiduauto kasutusaja jooksul jälgima kahte perioodi, mille jooksul võib kaasneda kohustus mahaarvatud sisendkäibemaksu korrigeerida. Need perioodid on kaks aastat ja viis aastat. Kui kahe aasta jooksul sõiduauto kasutusotstarve muutub ehk seda hakatakse kasutama ettevõtlusega mitteseotud eesmärkidel, tuleb kasutusotstarbe muutumise kuul sisendkäibemaksu korrigeerida. Vastavalt põhivara tegelikule maksustatava käibe tarbeks kasutamise osatähtsusele korrigeeritakse sisendkäibemaksu 5 aasta jooksul. Vaata näiteid sõiduauto sisendkäibemaksu ümberarvestuse kohta ülevaatlikust tabelist. |
04.02.2015 | FIE sõiduauto sisendkäibemaks Kas käibemaksukohustuslasest FIE puhul kehtib autodega seotud kuludelt arvestatud sisendkäibemaksu mahaarvamine samamoodi nagu äriühingutel (50% või 100%)? |
15.01.2015 | Töö- ja elukoha vaheliste sõitude hüvitamine Kui tööandja korraldab oma töötajate töölevedu seoses ühistranspordi puudumisega, siis kas sellist tegevust loetakse erisoodustuseks ning kuidas toimub maksustamine? |
10.12.2014 | Demoauto ja sisendkäibemaksu mahaarvamise piirang Maksu- ja tolliameti spetsialist vastab küsimusele, mis puudutab müügiks soetatud sõiduauto tutvustamist kliendi juures väljaspool tavapärast tööaega ja ‑kohta. Kas sellisel juhul rakendub sisendkäibemaksu mahaarvamise piirang? |
10.12.2014 | Kasutusrendile võetud auto edasirentimine ja sisendkäibemaks Ettevõttel on soetatud sõiduauto kasutusrendilepinguga. Kuna ettevõtte tegevus muutus ning igapäevaselt meil enam autot vaja ei lähe, oleme auto teisele äriühingule turuhinnaga edasi rentinud. Kas sisendkäibemaksu arvestus 100% on lubatud kasutusrendilt ning lepingus kokkulepitud juhtudel remondikuludelt (mis ei tulene loomulikust kulumisest ja kasutusest), kuna meil endal ei ole võimalik autot erasõitudeks kasutada ning auto rendime edasi 20% määraga? |
07.11.2017 | Sõiduautode deklareerimisega seotud muudatused alates 01.12.2014 Puust ja punaseks: millistel juhtudel ja kuidas sõiduauto sisendkäibemaksu maha arvata? Millist sõidukit üldse loetakse sõiduautoks? Kuidas on muutunud omatarbe mõiste? Põhjalikud sisendkäibemaksu mahaarvamise näited ning sõiduauto ja omatarbe mõistete selgitused leiad värskest maksu- ja tolliameti artiklist. |
02.12.2014 | Firmaauto kasutamine teise firma huvides Firma A omab sõiduautot, kuid selle firma omanik ja juht on ühtlasi ka juht firmas B ning teostab oma tööülesandeid ka firmas B. Täidab korrektselt sõidupäevikut ning iga kuu lõpul esitatakse firmale B arve konkreetsete töösõitude kohta 0,3 senti kilomeeter. Firmal B on 100% töösõidud, kuid ka firmal A 100% kulud. Miks peavad mõlemad firmad ainult 50% sisendkäibemaksu tagasi arvestama? |
21.11.2014 | Millest tulenevalt on sõiduautode sisendkäibemaksu mahaarvamise piirmääraks valitud 50 protsenti? Rahandusministeeriumi selgitus sõiduautode sisendkäibemaksu piirmäära kohta. |
20.11.2014 | Käibedeklaratsiooni muudatused sõiduautodega seonduvalt 18.11.2014 avaldati Riigi Teatajas 1.12.2014 kehtima hakkav käibemaksudeklaratsiooni uus vorm, mis esitatakse esmakordselt 2015. aasta 20. jaanuariks. |
18.11.2014 | Erasõidud firma autoga ja käibemaks Kas juhul, kui töötajad maksavad firma autoga tehtud erasõidud kinni, võib autodele tehtud kulutustelt 100% käibemaksu tagasi küsida? |
18.11.2014 | Ettevõtte sõiduauto maksustamine Alates 1. detsembrist piiratakse sõiduauto sisendkäibemaksu mahaarvamist. Millistele sõiduautodele piirang kehtib? Kuidas MTA-le tõestada, et sõiduautot kasutatakse ainult ettevõtluseks? Mis saab siis, kui annan sõiduauto kasutada töötajale, teenistujale või juhtimis- või kontrollorgani liikmele või kui sõiduauto kasutusotstarve vahepeal muutub? Neile ja paljudele teistele küsimustele annab vastused Rahandusministeeriumi koostatud juhend. Lisaks anname ülevaate teiste riikide praktikast sõiduautode maksustamisel. |
18.11.2014 | Tööandja sõiduauto kasutus ettevõtluseks ja erasõiduks Tööandja sõiduautode maksustamise teema kütab kirgi ning tekitab küsimusi, mis ei näita tõenäoliselt niipea vaibumise märke. Palusime maksu- ja tolliameti spetsialisti kommentaare enimkorduvatele küsimustele. |
14.10.2014 | Sõiduauto sisendkäibemaksu mahaarvamise piirang IMG Numeri OÜ juhatuse liige ja partner Inga Allik selgitab sõiduauto eratarbeks kasutada andmise ning omatarbe maksustamisega seotud küsimusi. |
01.10.2014 | Sõiduauto sisendkäibemaks Kas maksu- ja tolliamet või rahandusministeerium on täpselt lahti seletanud või toonud konkreetseid näiteid, kuidas tuleb toimida mahaarvatava käibemaksuga, kui ettevõte kasutab sisendkäibemaksu mahaarvamisel käibemaksuseaduse §-is 32 sätestatut? Kas võime kasutada üldist sisendkäibemaksu mahaarvamise proportsiooni või tuleb iga auto jaoks määrata konkreetne ettevõtluses kasutamise osatähtsuse määr? Kui palju võime käibemaksu küsida tagasi, kui üldine proportsioon on näiteks 38%, 50% või siis 61%? Kas on võimalik konkreetseid näiteid saada? |
30.09.2014 | Sõiduautode käibemaksustamine muutub detsembrist 1. detsembril 2014. a jõustuvad muudatused:
|
28.08.2014 | Sõiduauto sisendkäibemaksu mahaarvamise piirang ootab Euroopa heakskiitu Käibemaksuseadusesse tehti järjekordne täiendus, nii et alates tänavu 1. detsembrist saab sõiduauto ja sõiduautoga seotud kulutustelt maha arvata ainult 50% sisendkäibemaksu. Tõsi, Euroopa Liidu õigusega see kooskõlas pole ja selleks taotles Eesti Euroopa Nõukogult erandit. Kuid enne, kui Euroopa Nõukogu pole oma nõusolekut andnud, ei saa muudatus jõustuda. |
04.06.2014 | Sõiduautod käänulisel ja auklikul maksumaastikul: küsimused, vastused ja kommentaarid Küsimused, vastused ja kommentaarid käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu ja seletuskirja kohta. |
Uudised: ettevõtte sõiduauto
ISIKLIK sõiduauto
1. septembril 2014 jõustus tulumaksuseaduse muudatus, mille kohaselt on isikliku sõiduauto kasutamisel teenistus-, töö- või ametiülesannete täitmisel ühele isikule makstava hüvitise maksuvaba piirmäär sõitude kohta arvestuse pidamise korral 0,30 eurot kilomeetri kohta, kuid mitte rohkem kui 335 eurot kalendrikuus iga hüvitist maksva tööandja kohta.
Seega ei ole alates 1. septembrist enam võimalik maksuvabalt ilma arvestust pidamata maksta isikliku sõiduauto kasutamise eest hüvitist 64 eurot kuus.
26.01.2021 | Isikliku sõiduauto kasutamise eest hüvitise maksmine Artiklis selgitatakse, mis tingimustel on võimalik tööandjal maksta töötajale isikliku sõiduauto kasutamise eest maksuvaba hüvitist. |
20.04.2018 | Mida võidab ja mida kaotab tööandja auto ümbervormistamisega isiklikuks sõiduautoks Kuna tööandjad registreerivad massiliselt autosid ümber isiklikeks sõidukiteks, siis tekib kindlasti küsimus – miks nii tehakse. Ajend on muidugi kahtlemata liigkõrge erisoodustusmaksu vältimine, sest erinevalt n-ö vanast heast korrast, mil sai kilomeetripõhiselt erasõidud hüvitada, tuleb nüüd iga erasõidu korral, iga töötaja pealt ja arvestades iga autot erisoodustusena maksustada kõik kilovatid. |
29.01.2024 | Vorm INF 14 tuleb esitada 1. veebruariks Eelmise aasta kohta esitatakse INF 14 1. veebruariks. Vormi täitmine on kassapõhine, st deklareeritakse ainult eelmisel aastal väljamakstud summad. |
17.02.2017 | Isikliku sõiduauto kasutamisest ettevõtluses Ettevõtjad on tundnud huvi, milliseid makse tuleb tasuda ja mida silmas pidada, kui ettevõtlusega seotud sõitudeks soovitakse kasutada isiklikku sõiduautot. |
28.04.2015 | Töötajate autode parkimiselt sisendkäibemaksu arvestus Ettevõte (käibemaksukohustuslane) asub sellises kohas, kus on parkimine tasuline. Ettevõte maksab EuroPark Estonia arve alusel töötajate isiklike autode tööajal parkimise kinni. Töötajad autokompensatsiooni ei saa ja muid soodustusi seoses autoga tööl käimisega. Kuna nad ei soovinud täita sõidupäevikut, siis leppisime kokku, et selle võrra on nende töötasu natukene tõstetud, kuid nad peavad tööajal kasutama oma isiklikke autosid töösõitudeks, st maksustava käibe tarbeks. Kas nende autode parkimise sisendkäibemaksu võib tagasi arvestada 50% või 100% või ei või üldse? |
16.10.2014 | Kuidas täita sõidupäevikut? 1. septembrist tõsteti küll maksuvaba hüvitise piirmäär 335 euroni, kuid nüüd tuleb töötajale isikliku sõiduauto kasutamise eest hüvitist makstes nõuda igal juhul sõiduarvestuse pidamist. Kuidas seda aga korrektselt teha? |
15.09.2014 | Viis küsimust isikliku auto töösõitudeks kasutamise kohta 1. septembril jõustusid tulumaksuseaduses kaks olulist muudatust, mis puudutavad isikliku sõiduauto töösõitudeks kasutamise hüvitamist. Esiteks kadus võimalus maksta töötajale ning juhatuse liikmetele isikliku auto kasutamise eest hüvitist ilma sõitude kohta arvestust pidamata. Teise olulise muudatusena suurendati hüvitise maksuvaba piirmäära 256 eurolt 335 euroni kuus. Marko Udras Eesti Kaubandus-Tööstuskojast vastab viiele enimesitatud küsimusele seoses isikliku auto kasutamisega töösõitudeks. |
08.09.2014 | Isikliku sõiduauto kompensatsioon Siiani on tööandja mulle koos palgaga tasunud ka 64 eurot isikliku sõiduauto hüvitist. Arvestust ei ole peetud. Väljamaks on toimunud koos palgaga iga kuu 10. kuupäeval eelmise kuu eest. Kas augustikuu eest tohib 10. septembril teha veel väljamakset 64 eurot maksuvabalt, kui augustis arvestust ei peetud? |
28.08.2014 | Mitu muudatust isikliku auto kasutamise eest hüvitise maksmisel Selleks, et 1. septembrist oleks võimalik tööandjal töötajatele nende isikliku sõiduauto kasutamise eest maksuvabalt hüvitist maksta, tuleb sõitude üle hakata arvestust pidama. |
21.07.2014 | Muudatused hüvitise maksmisel isikliku sõiduauto kasutamise eest Isikliku sõiduauto kasutamisel teenistus-, töö- või ametiülesannete täitmisel on ühele isikule makstava hüvitise maksuvaba piirmäär sõitude kohta arvestuse pidamise korral 0,30 eurot kilomeetri kohta, kuid mitte rohkem kui 335 eurot kalendrikuus iga hüvitist maksva tööandja kohta. |